Vergadering : Gemeenteraad Tubbergen, 16 december 2019 19:30:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
Agenda
Hoofdvergadering
-
Vergaderstukken
-
Vergaderstukken
-
De raad wordt voorgesteld om te besluiten tot vaststelling van de nieuwe (kavel)uitgifteprijzen. Voor de grotere kernen wordt voorgesteld om een vrije sector kaveluitgifteprijs te hanteren van EUR. 235,-/m2. Voor de kleinere kernen wordt voorgesteld om een vrije sector kaveluitgifteprijs te hanteren van EUR. 200,-/m2. In principe wordt voorgesteld om de grondprijzen voor het kalenderjaar 2020 te bevriezen op het prijspeil van het kalenderjaar 2019.
-
De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan 'Buitengebied, Vinckenweg 58 en Zekteweg 12' gewijzigd vast te stellen. Het plan biedt een duurzaam toekomstperspectief voor de Vinckenweg 58 en Zekteweg 12 te Geesteren. De agrarische bedrijfsbestemming wordt omgezet in een woonbestemming waarbij tevens het gebruik van de voormalig agrarische bebouwing voor de opslag van goederen mogelijk wordt gemaakt.
-
Jaarlijks stelt de gemeenteraad de belastingenverordeningen met daarin opgenomen de nieuwe tarieven vast voor het komende jaar.
-
Jaarlijks stelt de gemeenteraad de belastingverordeningen met de nieuwe tarieven vast voor het komende jaar:
1. de Verordening afvalstoffenheffing 2020;
2. de Verordening rioolheffing 2020;
3. de Verordening toeristenbelasting 2020;
4. de Verordening forensenbelasting 2020;
5. de Legesverordening 2020 met bijbehorende tarieventabel.Vergaderstukken
-
Na vaststelling van het tweede programmajournaal 2019 zijn wij als college geconfronteerd met een aantal financiële mutaties die wij nog graag voor afloop van het jaar 2019 met de raad willen delen en ook om ze nog op een juiste manier te kunnen verwerken in dit boekjaar. Het gaat hierbij niet om kleine afwijkingen maar om een aantal grotere mutaties zoals de septembercirculaire 2019, de stelposten en de financiële gevolgen van de gewijzigde BTW wetgeving op het gebied van sport
-
Op 1 januari 2020 treedt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking. Met het oog daarop heeft het VNG bestuur op 18 april jl. besloten een werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen op te richten. Hieronder vallen ook Noaberkracht en de regio Twente. Het lidmaatschap van de werkgeversvereniging voor niet-gemeenten heeft met name als doel het borgen van gelijke arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van Noaberkracht ten opzichte van medewerkers in dienst bij gemeenten.
Besloten is het college mee te delen in te stemmen met de voorliggende gewijzigde gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2020.
Besloten is voorts het bestuur van Noaberkracht Dinkelland Tubbergen en het dagelijks bestuur van de regio Twente mee te delen geen wensen of bedenkingen te hebben tegen het voorgenomen lidmaatschap van werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen (Werkgeversvereniging samenwerkende gemeentelijke organisaties). -
Het presidium stelt de raad voor spreekrecht voor burgers, ondernemers, instellingen en bestuursorganen in raadsvergaderingen mogelijk te maken. Daartoe wordt voorgesteld het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad te wijzigen. Om de regeling te laten aansluiten bij het (reeds bestaande) spreekrecht in de raadscommissie wordt tevens voorgesteld de Verordening op de raadscommissie Tubbergen te wijzigen.
-
Op 1 januari 2020 treedt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking. Dit heeft tot gevolg dat publiekrechtelijke ambtelijke aanstellingen van ambtenaren worden omgezet naar privaatrechtelijke arbeidsovereenkomsten. Dit geldt ook voor de griffier en de plaatsvervangend griffier.
De Gemeentewet kent een aantal bevoegdheden toe aan de griffier. De oude publiekrechtelijke benoeming was tevens de grondslag voor het uitoefenen van deze wettelijke bevoegdheden. Bij de nieuwe arbeidsovereenkomst is dat niet meer het geval, deze heeft uitsluitend betrekking op de arbeidsrelatie.
Om te borgen dat de griffier en de plaatsvervangend griffier ook na 1 januari 2020 hun wettelijke taken kunnen blijven uitvoeren is het noodzakelijk dat de raad besluit de griffier en de plaatsvervangend griffier aan te wijzen als griffier respectievelijk plaatsvervangend griffier.
Het aanwijzingsbesluit is te beschouwen als een formeel-technische stap om te voorkomen dat er een juridisch vacuum ontstaat. De aanwijzing stopt van rechtswege als de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd.Vergaderstukken
Download media
Download de volledige audio van deze vergadering